Hoe kunnen we het algoritme tevreden stellen, zodat we zelf betere resultaten hebben? Dat ga ik je vertellen.
Zoals ieder platform ontwikkelt Instagram zich. En wij als ondernemer vinden dat vaak genoeg heel irritant. En ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik dit nooit heb gezegd. Tot ik er anders naar ging kijken: al die ontwikkelingen kunnen ons helpen.
Zo’n ontwikkeling staat er niet binnen 1 dag. Daar zit heel veel geld en tijd in. Of dit nu gaat om een update of om een nieuwe functie. Het is niet meer dan logisch dat Instagram wil dat wij daar dan als gebruiker iets mee doen.
En zoals het in veel gevallen is: Instagram beloont je wanneer je één van de eerste bent die gebruik maakt van nieuwe functies:
- Met Reels werd je beloond met meer bereik, zodat anderen dit ook gingen gebruiken.
- Toen de sticker “Jouw beurt” kwam voor in Stories, kregen de gebruikers daarvan een enorm aantal kijkers op Stories.
- En dit gebeurt eigenlijk wel met iedere nieuwe functie.
Het nadeel van veranderingen, is dat Instagram ze eerst veel test. Zoals de test dat je eerst maar 3 stories ziet en op “uitvouwen” moet klikken, zodat je de rest ziet. Dat hebben ze maanden geleden getest. Ik heb het een week voorbij zien komen en toen was het weer weg. Ze doen dit niet bij alle accounts, dus dit weet je soms niet eens 😉
Weet je nog die verandering met formaten in je tijdlijn? Of dat alles onder elkaar geplakt stond en je niet duidelijk zag wat nu het volgende bericht was. Dat was even schrikken en verre van fijn vond ik.
Wat ze doen in zo’n fase is kijken hoe erop gereageerd wordt en maken dan op basis van al die onderzoeken een definitief besluit. En het zal je vast niet verbazen dat het eerst uitgerold wordt in Amerika, voordat ze naar andere landen gaan.
Dus wanneer je je jouw kansen wil verhogen dat je door meer nieuwe ideale klanten gezien wordt? Geef Instagram dan wat het wil: gebruik die nieuwe functie zodra ze het lanceren. Het is dan simpelweg een win-win situatie voor jou en Instagram. En mocht je een nieuwe functie toch niks vinden, dat is prima. Niet alles past ook bij je strategie en bij wat jouw ideale klant interessant vindt om te zien. Dat weet je pas wanneer je het probeert 😉
Even als voorbeeld over die sticker in Stories met “jouw beurt”. Ik zag veel mensen meegaan in de trends die er speelde: “Wat is de laatste foto die je hebt genomen, niet valsspelen”. Tja. Daar heeft jouw potentiële ideale klant weinig aan. Maar… stel je bent een coach en deelt in een Story wat succes echt voor jou betekent en je voegt daar die “jouw beurt” sticker aan toe, dan wordt het wel interessant.
Speel dus niet tegen Instagram, speel mee in hun team en let daarbij op hoe je dit passend doet voor jouw bedrijf!
Hoe kijk jij hier naar? Stuur mij gerust een DM op Instagram.
Liefs Angela,
PS. Op 23 januari start het Instamarketing Programma (alle info + aanmelden) met mijn coaching. Dit is voor de ondernemer die door wil pakken in zijn of haar strategie op Instagram. Die wil leren hoe je deze verhalen vertelt op jouw eigen manier. We werken in een groep van toffe ondernemers. Er zijn Q&A’s, strategiesessies, feedback op stukken die je instuurt en op je stories. Er is een besloten whatsappgroep waarbij je in 20% van de gevallen kunt reageren en in de 80% van de gevallen slinger ik je aan, deel ik iets over mijn lanceringen, inkijkje achter de schermen enzovoorts. 😉