Je hebt nu inzichtelijk gemaakt voor jezelf welke gedachten je allemaal hebt. Ik werk al jaren met ondernemers. De meest voorkomende gedachten heb ik hier uitgelicht.
- Je zit jezelf in de weg
Hiermee bedoel ik vooral jouw gedachten. Jouw overtuigingen die je hebt rondom Instagram. Denk aan woorden als: “Een ander doet het beter”, “Waarom lukt dit mij niet”, Waarom kost het mij zoveel moeite?” Dat kan ook onzekerheid geven en dat is allesbehalve relaxed. Het kan ook zijn dat je vindt dat je Instagram toch heel makkelijk in moet kunnen zetten. Dat je er makkelijk kunt verkopen. Ja dat is zo, wanneer jij dat vol vertrouwen doet. Mensen VOELEN het aan wanneer jij ergens niet helemaal dat vertrouwen hebt. Dat je verwacht van jezelf dat dit een skill is die je al moet hebben. Dat hoeft helemaal niet. Wees niet zo hard voor jezelf. Jij jouw vak, ik het mijne 😉
Tip: als je voelt dat er dingen zijn waar je je vinger niet op kan leggen, kan ik je een breathworksessie aanraden bij Sanne Ruiter. Zij heeft in december een actie dat je 1 sessie gratis mag bijwonen. Eigenlijk loopt deze alleen via haar nieuwsbrief, maar voor mij en jou maakt ze een uitzondering. Klik hier om naar de website te gaan. Kies of je er 8 óf 20 december bij wil zijn en vergeet niet de code Hopsakee in te voeren, zodat hij gratis is.
Ik heb zelf een traject bij Sanne gevolgd en sluit nog regelmatig aan, omdat het mij zoveel inzichten en rust geeft.
- Jouw boodschap
Je kunt elke dag zichtbaar zijn, maar alsnog geen resultaten halen uit Instagram. Dat betekent niet dat je nog vaker zichtbaar moet worden. Dat gaat niet helpen. Waarschijnlijk is je boodschap niet helder. Wat als je ideale klant tegenover je zit: wat zou je haar of hem dan vertellen? Schrijf dat eens op.
- Je hebt eigenlijk geen idee wat je aan het doen ben
Je gebruikt de features van Instagram (Feed, Stories, video, Live gaan en/of Reels) en toch komt er niet het gewenste resultaat (lees omzet) uit. Dat je snapt hoe deze functies werken, betekent nog niet dat je daarmee ook omzet haalt uit Instagram. Dit zijn functies binnen Instagram die je inzet om jouw potentiële ideale klant te bereiken. Om daadwerkelijk omzet uit Instagram te halen, is meer nodig. Een strategie. Denk daarbij aan een krachtige mindset op Instagram, je ideale klant helder, je merkverhaal op papier, snappen hoe het koopproces in het hoofd van je ideale klant werkt, welke content aanspreekt en welke juist niet enzovoorts.
- Hoge schermtijd, weinig resultaat
Het is wel belangrijk dat je erachter komt waarom je schermtijd zo hoog is. Ben je meer aan het consumeren dan aan het produceren? Bekijk vandaag eens wat je zoal doet op Instagram en schrijf dat eens op. Hou er vervolgens je schermtijd naast. Schrik je ervan of valt het mee? Mijn schermtijd zit op 1 uur gemiddeld en tijdens lanceringen op 1,5 uur, omdat ik dan nog meer DM gesprekken heb 😉
- Ik heb geen tijd om dit te doen
Een marketingkanaal inzetten kost altijd tijd. Zo ook met Instagram. Welke ondernemer zegt dat dit niet zo is, die liegt. Het is onmogelijk om Instagram voor je te laten werken, zonder daar zelf tijd in te stoppen. Zeker wanneer je daadwerkelijk een band wil opbouwen met jouw volgers, ontkom je daar niet. En dat zou je ook niet moeten willen. Geen tijd is wat mij betreft het slechtste excuus die je kunt hebben. Je hebt ook tijd om te scrollen op Instagram. Om die Netflixserie te bingewatchen. Kortom je maakt er geen prioriteit van en dat is wat anders. Check daarom je agenda en bepaal wanneer jij tijd maakt om je content te schrijven.
Ik kan nog wel even doorgaan. Doe ik niet. Voor nu mag je hiermee aan de slag 😉
Liefs,