Wow, het is alweer de een na laatste dag van de Instamarketing Adventskalender. Ik heb al veel gedeeld en toch is dit maar een stukje uit de wereld van Instagram marketing. Ik vond het dan ook erg lastig om te bepalen wat het laatste onderwerp wordt. Morgen, op de laatste dag, beantwoord ik heel veel vragen in de Q&A podcast. Welke vragen dit zijn, deel ik in de mail zelf. Dan kun je zelf bepalen of je luistert of niet.
Vandaag wil ik het nog even met je hebben over Reels. Een functie op Instagram die veel ondernemers inzetten.Met een strategie is dit een hele goede zet. Ik wil je een belangrijk ding meegeven die van belang is voordat je een Reel maakt.
Welke vorm van content je ook maakt, het gaat nooit om jou. Het gaat altijd om je potentiële klant. What’s in it for them? Alle content die je maakt is voor hen, niet voor jezelf. Zo ook voor Reels.
Je kunt bijvoorbeeld trending audio en trending Reels (hoe hij inhoudelijk in elkaar zit) inzetten. Je lift dan als het ware mee op die audio voor een groter bereik. Onthoud alleen wel dat dit niet per se je ideale volgers zijn. Volgers die de potentie hebben om klant bij jou te worden. Veel views betekent nog steeds niet meer verkopen. Je wil dat die Reel door de juiste mensen wordt gezien.
Kun je dan nooit een trending audio gebruiken? Zeker wel. Gebruik de juiste hashtags en zorg dat de inhoud van de Reel en de tekst eronder heel duidelijk is. Beter minder views met de juiste volgers, dan veel views zonder de juiste volgers.
En geloof me, ik weet hoe het is. Ik heb in augustus een Reel gemaakt op mijn Mama met Passie account. Een account die nog stamt uit de tijd dat ik blogde en samenwerkingen had met grote merken. Die Reel van augustus is 42.400 keer bekeken. Ik kreeg er heel veel volgers bij uit het buitenland. Vreselijk. Ik heb er veel tijd aan besteed om ze allemaal te verwijderen. Ik had slechts 1 zinnetje erbij geschreven en geen hashtags gebruikt, want ik heb het doel al een tijd niet meer om te groeien daar. Het was een Reel die dus goed opgepakt werd, omdat er zoveel mensen over de wereld ermee aan de slag gingen.
Houd hier dus echt rekening mee wanneer je aan de slag gaat met het maken van Reels. Je ideale klant voorop en dan kijken hoe je gebruik kunt maken van trending audio en Reels in combinatie met de juiste hashtags!
Liefs,