Gisteren deelde ik in de podcast met je waar je focus mag liggen op Instagram. Zoals je weet is dat het maken van hele goede content. Content die jouw potentiële ideale klant direct raakt. Dat het iets losmaakt. Dat betekent echter nog steeds niet dat deze volger ook staat te popelen om bij je te kopen. Dat werkt niet zo, ook al hopen we dat stiekem wel.
Jouw volger gaat door een heel proces heen in zijn of haar hoofd. Zelfs bij kleine uitgaven. En je moet precies weten wat zich daar afspeelt, zodat je daar op in kan spelen met je content. Sommige mensen zien dat als manipuleren. Ik zie dat niet zo. Ik zie dat als helpen bij het maken van een beslissing: wel of niet kopen. En dat maak jij zelf ook mee. Ik wil dat illustreren aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk. Het boeken van een midweek vakantie met ons gezin. Centerparcs heeft uiteindelijk geholpen met het maken van een beslissing. Die viel niet ten gunste van hen, maar van Landal dit jaar. Of ik moet eigenlijk zeggen volgend jaar. We gaan van 2 tot en met 6 januari er even tussenuit. Zo’n zin in!
Centerparcs heeft op diverse manieren geprobeerd ons tot aankoop over te laten gaan. De advertenties die ik zag op Instagram waren zeer gepersonaliseerd. Dat gold ook voor hun e-mailmarketing. En zoals je misschien al weet, zijn die systemen heel slim. Zij zagen natuurlijk dat ik doorklikte in de e-mails en verschillende parken en huisjes bekeek. Ik hapte alleen niet toe.
Bijna wel toen we een kaart in de brievenbus ontvingen van Centerparcs met een persoonlijke kortingscode. Uiteraard inclusief foto’s van een gezin. Lekker warm bij de haard. Je kent het wel. Toch kozen we voor Landal, omdat ons dat eerder ook goed is bevallen én omdat dit huisje ook nog eens fijn geprijsd was. Het park is leuk voor onze kinderen, er is een klein zwembad en er is genoeg te doen daar in de omgeving. Het heeft alles wat we zochten.
En dat laatste is voor jou belangrijk om te onthouden. Wat zoekt jouw potentiële ideale klant? Waar verlangt hij of zij naar? Waar ligt hij of zij wakker van? Hem of haar goed kennen maakt het makkelijker om te verkopen. Je kunt dan als het ware inspelen op dat wat er in het hoofd van die klant zich afspeelt. Superhandig. Vergeet daarbij niet het emotionele aspect, dat gevoel. In 95% van de gevallen maken wij een keuze onbewust. Op gevoel dus 😉 Vertel daarom niet alleen de praktische zaken van je product of dienst. Het gaat er vooral om dat iemand het helemaal voor zich kan zien wanneer er gekocht is. En dat ze voelen dat dit precies is wat ze zochten. En dat doe je door in te spelen op het gevoel. Ik geef je even wat voorbeelden.
Iemand die een agenda verkoopt, verkoopt vooral het gevoel dat je nooit iets vergeet en vooruit kunt plannen.
Iemand die een poppenbedje verkoopt, verkoopt vooral het speelplezier wat iemands zoon of dochter heeft.
Iemand die een bedrijf heeft in tuinontwerpen, verkoopt niet alleen het ontwerp van die tuin. Dat bedrijf verkoopt dat heerlijke gevoel van in je tuin zitten met een glas wijn zonder dat je uren zelf hebt hoeven zwoegen op een ontwerp.
Iemand die kleding verkoopt, verkoopt het gevoel van er leuk uitzien. Vol zelfvertrouwen de dag door. Enzovoorts.
Dit heb ik heel kort opgesomd, want het is nodig om dit veel verder uit te diepen. En dat is dan ook wat je mag doen vandaag. Denk heel goed na over een dienst of product dat je verkoopt. Kies er voor nu 1 uit wanneer je er meerdere hebt of schaar ze onder een categorie wanneer je een webshop bent. Schrijf niet alleen op wat iemand in de praktische zin krijgt. Noteer vooral welk gevoel jouw klant heeft na aankoop van jouw product of na afloop van een bepaalde dienst.
Werk dit uit en je zult zien dat je veel inzichten krijgt.
Fijne dag!
Liefs Angela