We gaan nog even door op Storytelling. Zoals ik eerder zei, heeft dit alles te maken met het vertellen van verhalen. Veel ondernemers weten dit wel. Doen is een tweede. Dit kan op diverse manieren. In de basis zijn al die manieren gelijk, namelijk emotie toevoegen aan je product of dienst. Op die manier creeer je verbinding met je ideale klant. De verhalen zorgen voor herkenning en dat is nodig om je ideale klant te raken en enthousiast te maken. Verhalen blijven beter hangen, omdat het 7 delen in je brein activiteit. Bij feiten zijn dat maar 2 delen.
Denk maar eens terug aan een van je favoriete Disney sprookjes uit de tijd dat je nog heel klein was. Sluit je ogen en laat je meevoeren door wat je je nog herinnert van dat sprookje. Een van mijn persoonlijke favorieten is Assepoester. Het is niet zo dat ik iedere minuut van die film herinner. Wel de belangrijkste onderdelen in dat verhaal, omdat dit is blijven hangen.
Ander voorbeeld. Ik snapte geen snars van wiskunde op de middelbare school. Tot ik een docent kreeg in Havo 5 die mij dit fantastisch kon uitleggen. Niet door middel van de feiten hoe de stelling van pythagoras in elkaar steekt, dat had iedere docent al geprobeerd. Juist doordat hij er een verhaal van maakte, begreep ik het ineens. Ik ging mijn examenjaar in met een onvoldoende en in dat jaar haalde ik tijdens mijn tentamens een 7 en een 8. Ik kon het niet geloven. Dat jaar eindigde ik met een voldoende voor wiskunde en slaagde ik.
Het is wetenschappelijk bewezen dat emotie toevoegen aan dat wat je wil vertellen, ervoor zorgt dat de lezer zich kan inleven. Dat dit bijna net zo dichtbij komt als het zelf doormaken van die situatie. En met dat in gedachte, mag jij ook zo kijken naar je content op Instagram en andere kanalen.
Ik kan in 1 zin tegen je zeggen dat je het moeilijk vindt om Instagram ‘s avonds te negeren, dat je weet dat je beter iets anders kunt doen en er een maximum aan tijd op zet. Of ik kan je zeggen:
“Je neemt je voor om het vandaag écht anders te doen. Je wil niet op je telefoon in de avond na 20:00 uur omdat je weet dat je beter een boek kunt lezen. Daarbij heb je al meer dan genoeg tijd besteed op Instagram, dat laat je schermtijd wel zien. Of je wil dit keer met volle aandacht die film met je partner kijken. Gewoon iets doen waar je energie van krijgt, want Instagram heb je wel gezien vandaag. En toch.. het lonkt. Zelfs als je hem op de salontafel legt, zodat hij verder weg ligt. Ik snap je, want ik heb dit zelf ook gehad.
Jaren geleden startte ik met een persoonlijke mamablog en ik zette Instagram ook in. Ik groeide snel, de gesprekken in de DM vlogen mij om de oren. Gaaf, want mijn strategie daar werkte. Ik sloeg er alleen in door qua tijdsbesteding. Er is ook nog zoiets als jezelf opladen en dat werkt niet met een telefoon. Het frustreerde mij dat die schermtijd op Instagram hoog was en daar maakte ik korte metten mee door een maximum van een uur erop te zetten.”
En dat voelt meteen al anders niet waar? Je mag dus continue denken in verhalen. Voor mij als marketing- en communicatieadviseur is dit een tweede natuur. Dat zie je ook bij de ondernemer waar marketing in zijn of haar bloed stroomt. Je kent vast wel een businesscoach die dit natuurlijk afgaat, dikke kans dat hij of zij een marketingachtergrond heeft 😉
Het goede nieuws is: jij kunt dit ook leren! En daar start je vandaag mee door dit voor je eigen bedrijf eens te doen aan de hand van een onderwerp waar je nu aan denkt. Ik geef je wat tips mee zodat het makkelijker voor je wordt.
1. Zorg voor een duidelijk onderwerp. Zo specifiek mogelijk.
2. Beschrijf welke gevoelens jouw ideale klant hierbij heeft.
3. Verwerk die gevoelens in de boodschap die je mee wil geven.
Veel plezier en succes!
Liefs Angela,
PS. Op 23 januari start het Instamarketing Programma met mijn coaching. Dit is voor de ondernemer die door wil pakken in zijn of haar strategie op Instagram. (klik hier voor alle informatie) Die wil leren hoe je deze verhalen vertelt op jouw eigen manier. En het leuke is: dit stuk kun je doortrekken in al je marketingkanalen 😉 Heb je tijdens de 3 maanden coaching van mij daar vragen over? Dan kun je die gewoon stellen in de Q&A of tijdens een vraagmoment in de besloten whatsappgroep.