Dag 9 – Adventskalender

Of je nu een webshop hebt of een dienst levert maakt niets uit voor de skill van verkopen. Het vraagt in beide gevallen hetzelfde: laat je producten zien, vertel erover en doe dat ook voor je dienst. Verkopen via Instagram is een skill. Met andere woorden: je kunt het leren. Dat is goed nieuws!

Het begint met hoe kijk je naar verkopen via Instagram? Veel ondernemers voelen een gigantische drempel als ze er maar aan denken. Daar gaan we wat aan doen voordat we wat meer de diepte in gaan 😉 Of je nu een webshop hebt of een dienst levert maakt niets uit voor de skill van verkopen. Het vraagt in beide gevallen hetzelfde: laat je producten zien, vertel erover en doe dat ook voor je dienst. Drie dingen die je mag omarmen. 


1. Allereerst mag je verkopen zien als helpen. Dat is wat je doet. Niet alleen nadat iemand heeft gekocht, juist ook in die fase van het verkoopproces. Je helpt iemand bij het maken van een keuze. Dat wordt een ja of een nee. Iets anders zit er niet tussen. Vervang verkopen en sales dus door helpen.

2. Sta achter je (nieuwe) dienst / (nieuw) product. Gedachten als: ja, maar wie betaalt dat er nu voor. Ja maar er zijn nog zoveel meer die dit ook doen. Ja maar dat een keer is gelukt, betekent niet dat het de volgende keer lukt. Geen ja maar, jouw diensten en producten mogen er zijn!

3. Laat alle bullshit los en wees bereid om fouten te maken. Daar leer je alleen maar van. De dingen die werken in het verkopen, behoud je. De rest laat je gaan óf pas je aan, zodat het wel werkt. Dat is simpelweg hoe het hele ondernemerschap werkt.


Wanneer je storytelling combineert met verkopen, wordt het veel makkelijker. Je werkt namelijk ergens naartoe. Het voelt voor jou dan ook fijner, omdat je veel deelt waar jouw potentiële ideale klant iets aan heeft.  En het is dan ook niet meer dan logisch dat er een call to action volgt voor dat wat je wil verkopen. Het is vervolgens niet aan jou om een keuze te maken. Dat doet die kijker via je Stories. Je lezer via de Feed. Enzovoorts.

Jij hebt geen directe invloed op die keuze. Indirect wel door de content die je maakt. Door de verhalen die je vertelt. Door de inzichten die je geeft. En…. door de herhaling die je in je content brengt. Dat komt later in deze Adventskalender ook nog aan bod. Bovenal mag je heel veel plezier hebben, want enthousiasme trekt aan. Als jij niet enthousiast bent, waarom zou ik dat als potentiële klant dan wel moeten zijn? 😉

Verkopen via Instagram Stories
Alles is content. In alles zijn verhalen te bedenken. Dat mag jij leren als ondernemer. En een van die dingen is de overgang maken naar je aanbod. Ik noem dat in mijn Instamarketing Programma altijd de bruggetjes en de haakjes. En het “tussen neus en lippen door” noemen van je aanbod zonder direct een hele uitgebreide salespitch te doen.

Bruggetje: Een manier om vanuit je waardevolle verhaal naar je aanbod te gaan. Voorbeelden van zinnen die je kunt gebruiken (even heel algemeen):
1. Het kan anders, laat mij je helpen. Vertel over je aanbod.
2. Ik snap dat wat ik vertel overweldigend is. Toch hoeft dat niet zo te zijn … Vertel over je aanbod.
3. Laat me je vertellen hoe ik dat zie ….. Vertel over je aanbod
4. Loop je daar op vast / vind je dat een uitdaging? Ik heb de oplossing…vertel over je aanbod.

Haakje: Een bepaalde gebeurtenis die je kunt gebruiken om over een onderwerp te delen. Voorbeelden van zinnen die je kunt gebruiken (even heel algemeen).
1. Ik zag gisteren op Instagram dat ….. en dat deed mij denken aan …
2. Ik wil het vandaag met je hebben over  ….. want ik zag dit / hoorde dit / dit raakte mij….
3. Vandaag ben ik bezig met uitpakken van nieuwe producten / het uitdenken van mijn online cursus over / kennismakingsgesprekken voor….

Bij de haakjes is het belangrijk dat je er niet meteen een call to action ingooit en een uitgebreide salespitch maakt over dat wat je wil verkopen. Wat jouw kijker nodig heeft is weten dat je een aanbod hebt.  Ik noem dat “tussen neus en lippen door” marketing. Wel vertellen en een link delen waar dat passend is. Dat leer ik je allemaal in module 9 van het Instamarketing Programma. Zo deed ik dat zelf trouwens met mijn Instamarketing Adventskalender ook. Gewoon benoemen hoe tof het is dat er al x aantal mensen meedeed. En dan plaatste ik er een linkje bij met als tekst: “ik doe mee”.

Wat voorbeelden voor jou:


1. Tijdens een Q&A met klanten vertel je op Instagram dat je deze had. Dat die onderdeel is van programma x. Dat er in totaal 3 zijn, voor iedere maand 1. En je kunt ook nog vragen stellen in bijvoorbeeld de Facebookgroep. Dit kun je dus met alles doen wanneer je met groepen werkt.
2. En wanneer je 1:1 calls met klanten hebt kun je dit ook delen, al dan niet anoniem, zo heb je meteen een bruggetje naar het benoemen van je aanbod 😉

3. Het uitpakken van nieuwe producten in je webshop. Geef dat kijkje achter de schermen. Vertel dat de nieuwe producten op x datum in de webshop staan. Of neem mensen mee als je op inkoop gaat bijvoorbeeld.

Mijn klanten van de afgelopen jaren worden er soms gek van als ik dat van de bruggetjes en de haakjes wéér zeg. En toch is dat een van die skills die je onder de knie mag krijgen.

Hier kun je op Instagram bekijken hoe ik dat voor de verkoop van mijn laagdrempelige contentcursus in augustus 2022 deed. Ik vertel bij die Stories waarom ik bepaalde informatie deel en hoe ik toewerk naar dat aanbod. Hoe ik die bruggetjes ook daadwerkelijk maak.

Met zoveel verschillende ondernemers in deze Adventskalender kan ik niet voor iedere branche en aanbod dat individueel bedenken.
Kan wel als je in mijn programma (klik hier) stapt 😉

Liefs Angela

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Linkdin
Deel op Pinterest

plaats een reactie

Scroll naar top