Hoeveel presentaties en lezingen heb jij de afgelopen tijd gehoord? Kun je er van minimaal een vertellen waar dit over ging? Misschien heb je er nu een in gedachten en lukt dit prima. Echter denk ik dat het merendeel dat niet kan vertellen. Veel presentaties of lezingen zijn niet boeiend genoeg. Feiten, een visie of een gewenst resultaat, het is allemaal goed om te horen. Maar….. er mist iets. Hoe anders is dat met een roddel of een heftige gebeurtenis van een vriendin. Het kost nauwelijks moeite om dit te vertellen tegen een ander. Hoe komt dat toch? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: het verhaal doet iets met je.

Dit ontbreekt er

Dat is wat er dus veelal ontbreekt in presentaties of lezingen. Daar niet alleen, want ik zie het ook veel op websites, in nieuwsbrieven of in zakelijke blogs. Prima teksten, ze vertellen wat je doet en hoe je het doet. Maar er zijn tientallen bouwbedrijven, honderden coaches en ook duizenden tekstschrijvers. Zij doen allemaal hetzelfde, maar wat onderscheidt jouw onderneming nu van de rest? Wat is jouw verhaal? Wat wil jij je klanten vertellen? Een boodschap verpakt in een verhaal, verkoopt nu eenmaal beter. Zoals de amerikanen zeggen: “If you can’t tell it, you can’t sell it.” En eigenlijk hebben ze daar helemaal gelijk in. Niet om je klanten te misleiden, maar om ze te vertellen wat jij voor hen kunt betekenen.

Aan de slag

Dus… waarom doe jij wat je doet? Schrijf het op en maak er een zakelijke blog van. Kopieer meteen een stukje tekst voor je social media kanalen en zoek er een foto bij van jezelf. Klaar is … (vul je naam maar in) ☺ Geloof mij, het is zo leuk om te doen. Vind je het alsnog een beetje lastig? Benader mij gerust. Ik weet zeker dat je dit kunt vertellen, maar het op papier zetten is natuurlijk een heel ander verhaal. 

Groetjes Angela